Vladimír Menšík a Vesnické divadlo, část 4.

Dnes se na Vladimíra Menšíka podíváme jako na člověka, který nejen ve Vesnickém divadle hrál, ale který měl na zdejší práci svůj vlastní názor a nebál se ho prezentovat.

Dnešním krátkým příspěvkem se na Vladimíra Menšíka podíváme jako na člověka, který nejen ve Vesnickém divadle hrál, ale který měl na zdejší práci svůj vlastní názor a nebál se ho prezentovat. Vesnické divadlo pořádalo čtyřikrát do roka pravidelné celozávodní konference, na kterých se diskutovalo o všem, co nějakým způsobem mohlo zlepšit divadelní práci a každý, kdo měl co říci, mohl přednést svůj příspěvek. Na 9. konferenci (2. července 1954), vystoupil i Vladimír Menšík, který nesouhlasil se způsobem hodnocení her, jež byly v uplynulé sezoně odehrány. Za příklad si vzal hry Ženský zákon a Otec (ve které sám ztvárnil jednu z rolí). Následující zkrácená verze nám Vladimíra Menšíka představí v roli, ve které ho zatím neznáme...

Dnešní konference má za úkol  kriticky zhodnotit výsledky naší umělecké práce v uplynulé sezoně a pravdivým odhalením jejich kladů a záporů dát předpoklady k určení správné linie, pro naši další práci. Když posuzuji z tohoto hlediska hodnotící referát soudruha Jánského, zdá se mi, že zvlášť v jednom místě nevyhovuje této potřebě dostatečně. Tímto místem je vyhlášení nejlepších a nejhorších inscenací sezony ... Dovolte, abych jako příkladu použil dvou inscenací uplynulé sezony, které mám v živé paměti, protože v jedné jsem vytvořil svou první roli ve Vesnickém divadle a druhá je vůbec první inscenací, kterou jsem ve V[esnickém] D[ivadle] viděl.1) Na prvním místě nejlepších inscenací je Gregor-Tajovského "Ženský zákon", na prvním místě nejhorších inscenací je Jiráskův "Otec" ...Dejme tomu, že souhlasím se všemi důvody proč inscenace Jiráskova "Otce" je na nejposlednějším místě nejhorších inscenací sezony (popisný realismus, vnějšková herecká práce, slabá režijní koncepce atd.) Potom ale nemohu souhlasit s důvody proč inscenace G. T. "Ženský zákon" je na prvním místě nejlepších inscenací. Jde tu patrně o jiná hodnotitelská kriteria, která to dovolují. Zatím co u Jiráskova "Otce" si správně všímáme všech znaků k nimž musí být i nadále zaměřena naše pozornost, u G. T. "Ženského zákona" je pomíjíme a hodnotíme hlavně dramaturgickou objevnost výběru hry, záslužný čin na poli česko-slovenské vzájemnosti apod. Vůbec nám najednou nevadí, že inscenace G. T. Ženského zákona" má stejné (ne-li horší) znaky, které u ins[cenace] Jiráskova "Otce" odsuzujeme a pro které ho oprávněně dáváme na poslední místo...

Poznámky:
1) První hrou, ve které Vl. Menšík účinkoval byl Jiráskův Otec, první zhlédnutou inscenací byl Ženský zákon od Gregora-Tajovského.

Zdroj:
Zápis o IX. celozávodní konferenci Vesnického divadla konaná dne 2. července 1954 v Praze 9, s. 28-29.

Další informace o Vladimíru Menšíkovi: www.vladimir-mensik.cz

 

Autor: David Liška | čtvrtek 27.4.2017 21:32 | karma článku: 9,55 | přečteno: 307x